Search

Sardinië, deel 1

Ik vertel jullie graag over het laatste reisje dat ik gedaan heb, dat was in oktober 2020.

Dit was dus nog voordat de regering besloot om reizigers te straffen met een quarantaine na terugkomst. Ik noem het even straffen omdat het gewoon zo aanvoelt. Maar ik weet ook wel dat er regeltjes moeten zijn om deze pandemie onder controle te houden.

Maar onze bestemming had een code groen, nog steeds eigenlijk, dus het was de perfecte veilige plek om naartoe te gaan met mijn bubbel, mijn partner dus.

Sardinië, here we come!!

Wat Sardinië betreft, ik wist er niet veel van. Behalve de namen van een paar goede hotels die ik al vaak verkocht had ik kon de locatie van de 3 grootste luchthavens op de kaart aanduiden. Ik wist dat er een toeristische kant was met mooie stranden en dus ook een minder toeristische kant.

Ik koos om de minder toeristische kant te ontdekken. Corona, weet je wel…

We vlogen naar het zuiden, naar de stad Cagliari. Het was een erg late vlucht en ik had een hotelletje niet zo ver van de luchthaven geboekt, de Holiday Inn.

Normaal ben ik iemand die haar reizen 100% op voorhand en tot in detail plan. Ik zoek op voorhand restaurants uit, stel leuke autoroutes samen, boek excursies, plan hotelbezoeken in, enzovoort. Kortom, ik wil het maximale uit mijn reis halen. Mijn vriend vindt dat niet altijd even leuk. Want heel soms krijg ik kortsluiting als er iets niet volgens mijn plan verloopt :)

Voor deze vakantie had ik mijn chill-pet opgezet, speciaal voor hem. Ik had wel wat dingen gelezen op voorhand maar ik was dus volledig chill. Behalve onze huurwagen en de eerste overnachting, had ik nog niets geboekt. 5 dagen avontuur gingen we dus tegemoet!

De eerste ochtend in Cagliari reden we naar het centrum om daar te gaan ontbijten. Ik heb een beetje een hekel aan ontbijtbuffetten in onpersoonlijke hotels dus verkies dan om bij de locals te gaan eten.

Ik had niets uitgezocht, wat natuurlijk niet ideaal is op een hongerige ochtend in een stad die je niet kent. Na een half uurtje slenteren vonden we een tof pleintje dat voldoende voldeed aan hetgeen wat ik in mijn hoofd had.

(Sidenote: Ik ben iemand die vaak een veel te romantisch beeld heeft van dingen en daardoor dus ook vaak met teleurstellingen kampt :)

Na het ontbijt vroeg mijn vriend: en nu?

Chill-Evi zei dat hij dat mocht kiezen. Niets moest, alles kon.

Een lichte paniek in zijn ogen, want hij kende deze versie van mij niet.

De zon scheen en in deze stad vonden we ons vakantiegevoel niet echt. Dus we vertrokken naar de zee op zoek naar een strandbar waar we ons konden neerploffen voor de lunch!

Of dat was toch wat ik in gedachten had…

Begin oktober, einde van het seizoen, in tijde van Corona, in een niet-toeristische zone, op een zondag…

Na 3 uur rondrijden op zoek naar die perfecte strandbar, zijn we uiteindelijk uitgehongerd gestrand in een klein gehuchtje, ergens ver weg van de kust, waar we dankbaar waren dat we nog iets te eten kregen voor het einde van de middagshift. Niet wat ik in gedachten had.

Gelukkig kent chill-Evi geen teleurstelling, want dit was deel van het avontuur.

We hebben heerlijk gegeten trouwens!!

Voor de dag nadien hadden we uit onze reisgids het eilandje San Pietro gekozen om te bezoeken en hiervoor moesten we de ferry nemen in Portoscuso, dus dit was onze eindhalte van de eerste dag. We kwamen toe in een gezellige b&b die ik tijdens de autorit geboekt had. ’s Avonds nog een wandelingetje door het stadje, een lekkere pizza eten en op tijd ons bed in!

De volgende ochtend reden we gepakt en gezakt met onze huurwagen richting de ferryterminal. De ferry stond op het punt te vertrekken dus snel een spurtje naar het ticketkantoor om een oneway ticket te kopen.

Niet goed wetend of we gingen blijven overnachten op het eilandje of ’s avonds gewoon weer zouden terugkeren. Avonturier Evi op haar best!

Na een half uurtje ferry kwamen we toe in het bruisende havenstadje Carloforte.

En plots werden we allebei overvallen door dat gelukzalige vakantiegevoel waar we naar op zoek waren!

To be continued…

Lees volgende keer meer over mijn avonturen op Sardinië!!